Je bent je eigen merk, zelfs als je denkt dat je geen merk hebt

De meeste zelfstandigen denken bij een merk direct aan één of ander zeer bekend produkt maar ze vergeten dat ze zelf ook een merk kunnen zijn.

Merken verkopen meer dan personen en branding (het bouwen van je merk) is zeer belangrijk. Sommige mensen spreken van personal branding.

Spijtig genoeg denken de meeste freelancers dat het plaatsen van een goed ontworpen logo op hun websitevolstaat om te kunnen wachten totdat de verkopen binnen stromen.

Jammer maar helaas!

merk

Je merk bestaat NIET uit je logo of de juiste kleuren op je website en het formuleren van jouw missie.

Je merk maakt deel uit van het imago (goed of slecht) dat je business heeft bij je klanten.

En dit imago kan jouw business maken of breken.

Dus, als je niet weet waar je moet beginnen met het ‘branden’ van je business, zijn hier een paar tips om je op gang te brengen:

 

 

1. Kies een eenvoudige merk boodschap (een krachtige missie. Bij mij bestaat die uit 7 woorden: Make people successful in work and life, duidelijk niet?)

Wat onderscheidt jouw business van de andere in jouw vakgebied? Wat maakt jou anders en beter? Welk aspect van jouw onderneming zorgt ervoor dat potentiële klanten voor jou kiezen?

Dat zijn de vragen die jouw branding boodschap moet beantwoorden.

Neem dus de nodige tijd om antwoorden te vinden op die vragen en formuleer die in één krachtige, korte boodschap!

2. Wat is jouw persoonlijkheid?

Als kleine ondernemer is het in de meeste gevallen het beste dat je merk past bij je persoonlijkheid.

Als jij een creatief type bent, laat dit in je branding tot zijn recht komen. Als jij grappig bent, gebruik humor in je branding.

3. Wees consistent

Gebruik dezelfde taal, kleuren, thema’s en stemgeluid overal waar je verschijnt: online, in de gedrukte media, in live presentaties, door middel van visitekaartjes, etc… maar laat de boodschap afgestemd zijn op jouw specifieke doelgroep die je met dat medium wilt bereiken.

4. Laat je LinkedIn profiel voor je werken

potentiële klanten zoeken jou op, zorg dat je zichtbaar bent!

Zorg ervoor dat je een actief LinkedIn account hebt, die je niet alleen up-to-date houdt en gebruik de mogelijkheden van LinkedIn.

Plaats om te beginnen een duidelijke foto van jezelf en gebruik de plaats onder jouw foto om jou voor te stellen!

5. Netwerken, netwerken, netwerken

Ik weet zeker dat je de waarde van netwerken kent, om relaties op te bouwen en aanbevelingen te krijgen. Verwacht geen direct resultaat uit netwerken, netwerken moet je altijd zien als een langetermijnrelatie. Zorg voor gemiddeld 1 à 2 netwerkactiviteiten per maand Netwerken eindigt niet voor niets op … werken.

Noteer korte reminders op de visitekaartjes die je krijgt zodat je achteraf in contact kunt blijven én zodat je nakomt wat je belooft hebt!

6. Toon niet alleen jouw kennis, geef er ook een stuk van weg, GRATIS!

Wees niet bang om waardevol materiaal weg te geven in de vorm van blog posts, pdf-rapporten, video’s, webinars, gratis seminars of social media updates. Jouw expertise zal er alleen maar door stijgen!

7. Ga de interactie aan via sociale media

Hoe meer je doelgroep van je ziet, hoe krachtiger je merk wordt.

verkoop jezelf als merk

Conclusie:

Een merk opbouwen dat blijft hangen kost tijd, aandacht en vasthoudendheid maar als je dit consequent volhoudt, dan loont dit.

Immers, je wilt toch dat de juiste klanten bij jou terecht kunnen?

Veel succes!